اقتصادنیوز نوشت: عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به دلیل افزایش قیمت سنگ‌آهن در بازار داخلی و جهانی پیش‌بینی کرد: قیمت سنگ‌‌آهن و فولاد طی دو ماه آینده به ثبات لازم می‌رسد؛ چرا که در بازار جهانی تقاضا نسبت به عرضه قوی‌تر شده است.

رضا شهرستانی درباره افزایش قیمت سنگ‌آهن در بازار جهانی اظهار کرد: نوسانات قیمتی در بازار جهانی ناشی از عرضه و تقاضاست و دلیل روند صعودی اخیر قیمت سنگ‌آهن این است که پس از مدت‌ها زیان‌دهی شرکت‌های فولادی در سایه تعطیلی معادن، این شرکت‌ها دست به دست هم دادند و باعث شدند تقاضا نسبت به عرضه قوی‌تر شود.او با اشاره به سیاست‌گذاری جدید چین در خصوص کاهش تولید گفت: سیاستی که صنعت فولاد چین در پیش گرفته این است که طی چهار سال آینده میزان تولید خود را 200 میلیون تن کاهش دهد و همین موضوع در قیمت فولاد شرکت‌های بزرگ تاثیرگذار خواهد بود.مدیرعامل نورد و قطعات فولاد افزود: قیمت نفت در بازارهای جهانی از 30 به 40 دلار افزایش یافته و این موضوع قیمت تمام شده فولاد را تحت تاثیر قرار داده است. در واقع قیمت تمامی کالاهایی که ارتباط مستقیمی با صنعت فولاد دارند، تغییر کرده و در بازارهای جهانی روبه افزایش است. از سویی در بازار داخلی به دلیل افزایش تعرفه واردات فولاد، کاهش نرخ بهره بانکی و وضع مالیات بر سود سپرده‌ها، قیمت فولاد اندکی تکان خورده و قیمت محصولات فولادی در مسیر بهبود قرار گرفته است.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه بهبود قیمت فولاد بازار سنگ‌آهن ایران هم تکان خواهد داد، پیش‌بینی کرد: قیمت فولاد در بازار طی دو ماه آینده ممکن است چند درصدی کاهش یا افزایش پیدا کند اما به هر حال تا پایان سه ماهه ابتدایی سال جاری به ثبات لازم خواهد رسید؛ زیرا شرکت‌هایی که در این رکود تعطیل شده بودند، به مدار تولید باز می‌گردند و میزان عرضه بر اساس تقاضا افزایش می‌یابد و همین باعث تعادل بیشتر این دو تابع در بازار خواهد شد.

متال بولتن چهارشنبه هفته گذشته شاخص سنگ‌آهن‌ ریزدانه با عیار 60 درصد ایران را برای تحویل در بندر کینگ دائو چین 54.50 دلار اعلام کرد، در حالی که شاخص هفته قبلی 52.19 دلار بود و این نشان از صعود 2.31 دلاری قیمت سنگ‌آهن ایران داشت. در حالی این احتمال وجود دارد که طی هفته‌های آینده قیمت سنگ‌آهن ایران به 55 دلار هم نزدیک شود. به نظر می‌رسد هم اکنون به دلیل سیاستگذاری جدید چین که کاهش میزان تولید است، بازار فولاد هیجانی شده و قیمت محصولات فولادی تحت این جو حاکم بالا رفته است.